Saturday, April 10, 2010

Cara Mengatasi STRESS

LANGKAH 1: Fahami Punca Stress
  • Ketahui punca yg menyebabkan stress
  • Cari masalah dalam diri 1 persatu
  • Cuba mengubah rutin dan kebiasaan yang dilakukan sehingga menyebabkan ketegangan
LANGKAH 2: Letakkan Keutamaan
  • Senaraikan keutamaan yang dilakukan
  • Jangan melakukan semua pekerjaan tanpa memberi keutamaan kepada yang lebih penting
  • Bertindak mengikut keutamaan untuk mengelakkan kita tidak membuang masa dan melakukan sesuatu yang merugikan

LANGKAH 3: Selesaikan masalah 1 persatu
  • Selesaikan masalah kecil sebelum menjadi lebih besar
  • Cuba selesaikan masalah pada waktu yang sesuai
  • Dapatkan interaksi dan komunikasi yang lebih berkesan kerana ia boleh menyelesaikan pertelingkahan dan masalah
LANGKAH 4: Menangis
  • Titisan air mata dapat menjadi teman dan menceritakan seribu masalah
  • menangis merupakan amalan yang sihat dan dapat melapangkan tekanan minda dan jiwa
  • Wanita lebih mudah menzahirkan emosinya melalui tangisan berbanding lelaki yang lebih kerap memendam perasaan dan menganggap menangis adalah sesuatu yang mengaibkan
LANGKAH 5: Ketawa
  • Dapatkan masa untuk duduk bersama sahabat yang pandai berjenaka dan berhiburlah bersama mereka
  • Ketawa membantu meningkatkan keupayaan pernafasan dan denyutan jantung, kegiatan otot-otot dan suhu badan juga dapat diaktifkan
  • Proses ketawa boleh membantu membunag toksid di dalam badan dan darah dapat berjalan dengan lebih lancar
LANGKAH 6: Bersenam atau beriadah
  • Bersenam tidak hanya mencergaskan fizikal bahkan mental juga lapang setelah berpeluh
  • Bersenam juga boleh membakar lemak yang boleh membawa penyakit
LANGKAH 7: Menyanyi, menari & menjerit
  • Anda boleh melepaskan stress dengan menyanyi dalam bilik air tanpa mementingkan sangat seni kata lagu tersebut sambil menitiskan air mata
  • Pasang lagu yang rancak dan sesuai untuk menari sepuas hati sehingga berpeluh
  • Menjerit. Cari tempat yang sunyi dan jeritlah sekuat tenaga. Anda juga boleh mendapatkan tempat yang bising seperti di tapak pembinaan ataupun di dalam kebisingan waktu hujan dan di mana-mana mengikut kreativiti anda
LANGKAH 8: Curahkan perasaan dalam diari
  • Bila anda merasa tertekan akibat marah, sedih, kecewa dan sebagainya, tulislah segalanya di dalam diari
  • Tidak perlu mencatatkan secara detail perasaan anda. Cukup sekadar sedikit catatan
  • Kebiasaannya kita akan tertawa apabila membaca semula catitan kita itu di lain masa kerana selalunya ia terlalu remeh tidak seperti apa yang digambarkan di dalam diari
LANGKAH 9: Luahkan pada sahabat karib
  • Mungkin anda melihat masalah itu terlalu berat tetapi mungkin tidak pada sahabat karib anda
  • Luahkan pada sahabat itu perasaan anda kerana ia dapat mengurangkan bebanan stress
  • Kemungkinan masalah anda akan selesai dengan pendapat dan pandangan sahabat anda itu
LANGKAH 10: Berusaha dan berserah
  • Bertawakallah kepada Tuhan setelh kita berusaha dengan sehabis baik
  • Banyakkan melakukan perbuatan mahmudah dan menjauhkan perbuatan mazmumahserta tambahkan amalan-amalan sunat seperti puasa, sembahyang, berzikir dan sebagainya
  • Jangan biarkan hidup anda terus tertekan. Berusaha mendapatkan jalan keluar bagi setiap masalah

No comments:

Post a Comment

L.O.V.E