Wednesday, March 31, 2010

Renungan Bersama


IdamanKu

Cincin yg aku idam2kan...heheee..

Segalanya Tentang CINTA

§ Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendo’akannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.

§ Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. ItulahCinta

§ Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba.

§ Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

§ Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

§ Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan di benakmu itu sekarang selagi ada hayatnya. INGAT CERITA “LOVE IS CINTA!”

§ Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurnia tersebut.

§ Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu menjadi emas, keruh menjadi hening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat dan kemarahan menjadi rahmat.

§ Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

§ Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut, tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.

§ Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu, hanya untuk mengetahui baahwa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

§ Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan kerana perginya tanpa berkata lagi.

§ Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.

§ Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.

§ Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta PALSU.

§ Kemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan kemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.

§ Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam, cintakepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.

§ Lemparkan seorang yang bahagia dalam percintaan ke dalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.

§ Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam, tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang bergaung atau sekedar canang yang gemericing.

§ Cinta adalah keabadian … dan kenangan adalah hal terindah yang pernah dimiliki. Tetapi jika ianya pahit, lupakanlah segera!!

§ Siapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorangpun pandai menilai cintakerana cinta bukanlah suatu objek yang bisa dilihat oleh mata kasar, sebaliknyacinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.

§ Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dahsyatnya cinta.

§ Cinta sebenarnya adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak mengubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temui didalam dirinya.

§ Kamu tidak akan pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.

§ Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cintaadalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

§ Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

§ Jika saja kehadiran cinta sekedar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.

Tuesday, March 30, 2010

Habis exam

Ak gemok x?hihii...Rse mcm badan ak makin menaik lak sem ni...Nk kata makan banyak....Agk kuat makan gak la sem ni...ahhahaha...Nk wt cmne klu da berselera..huhuu...Risaunyee klu berat badan naek...Mamiiiii help me!!!Nk diet tp pesal la ssh sgt...huhuuuu...

Selama seminggu lebih mengadap buku for final exam..Akhirnya hari ni habes jgk sume paper....Bestnyee da abes exam..Nk jerit je bgtaw da abes exam..Tp bila pk2 balik next2 sem kne adap exam lg so xjd la nk jerit..hehee..Rsenye sem ni ak jawab soklan2 dgn baek klu nk banding ngn sem lepas..Skrg just bedebar nk tggu result..Pe la rupa result ak sem ni erk...Mudah-mudahan lebih baek drpd sem lepas...Insyaallah..Aku da usaha...Da study sebaek mungkin smpi xcukup tido...Hopefully berbaloi...
Aktiviti after exam is on9..nk jenjalan kat kuantan tp ade masalah kewangan lak coz duit xmasuk lg!!huh!Bengang betoll la..Baru ingt nk jenjalan nengok wayang,main bwling ngn mber2..Skali cancel la...Sedih2..So duk umah on9 xpon nengok movie..Bosannyeee...Lg 2hari nak balik kg...Cepat2!!hehee..



Sunday, March 28, 2010

sEbeLum & sElepAs

CINTA
(sebelum kahwin)
C = cubit kiri, kanan rasa.
I = impian indah ibarat syurga
N = nikah impian utama.
T = taat setia membawa bahagia.
A = awal dan akhir bersama-sama

(selepas kahwin)
C = cuka yang dituang pada luka.
I = iblis yang merosak minda.
N = nafsu semata-mata.
T = tuba yang dibalas semula.
A = api dalam neraka.

KASIH :
(sebelum kahwin)
K = kongsi semua suka duka.
A = abang adik, ayang anja.
S = sumpah janji di bibir sentiasa.
I = istana bahagia dah dicipta.
H = hatiku hatimu jua.

(selepas kahwin)
K = kaki tangan naik kat kepala.
A = abuk pun tara, nak makan apa??
S = simpati langsung tak ada.
I = ironi membakar jiwa.
H = hidup mati sama je.

SAYANG
(sebelum kahwin)
S = sikit-sikit SORRY, sikit-sikit SORRY, mengada!
A = asal free mesti nak jumpa.
Y = you lap me, I lap you!
A = apa saja sanggup diduga.
N = nak itu, nak ini... mesti dapat.
G = gula-gula, coklat, teddy bear hadiah utama.

(selepas kahwin)
S = salah sikit kiamat dunia.
A = air tak sedap, basahlah mata.
Y = yang betul dia je.
A = ada takde, bagi anak reti la.
N = nak dilawan, digelar derhaka.
G = gaduh sampai lebam.

HATI :

(sebelum kahwin)
H = hanya dikau yang daku cinta.
A = air paip pun manis macam gula.
T = tak jumpa sehari boleh jadi gila.
I = igauan indah tak terkira.

(selepas kahwin)
H = hantu jembalang lagi sempurna.
A = air mata jadi teman setia.
T = tempat mengadu dah tak ada.
I = ikut hati mati, ikut rasa binasa... nak buat
macam mana?


tetapi yg seharusnya ialah...

C-Cinta sebelum berkahwin, biar sederhana, tak melanggar batas agama
I-Impian rumahtangga dirancangkan bersama (bkn praktikal seblm nikah)
N-Nikah didahulukan pembuka gerbang kebahagiaan
T-Timang cahaya mata sbg pengikat kasih sayang
A-Amalkan perintah Tuhan, Insyaallah bahagia membawa ke syurga.

K-Kasih berputik dikala pertunangan diikat
A-Akad dilafaz cinta berbunga
S-Suami disanjung-tinggi
I-Isteri disayangi
H-Harumlah kasih sepanjang zaman

S-Sayangkan Isteri kasihkan suami
A-Ada masalah, dibincangkan bersama
Y-Yang ringan sama dijinjing, berat sama dipikul
A-Amalkan hidup bertoleransi
N-Nak kekalkan bahagia, itu usaha bersama
G-Gaduh sesekali tu perkara biasa

H-Hati suami mesti dijaga
A-Apatah lagi hati isteri yang mudah tersentuh
T-Tanggung-jawab dipikul bersama
I-Isteri tak makan hati, suamipun tak cari ganti

p/s: act ni copy dr blog sorg mber ni.. hehee..mber yg bg keizinan..hahaa..maceh...

Wednesday, March 24, 2010

Minggu Exam

Sejak2 dlm Mggu exam ni always xcukup tido..Letihnye ngn keadaan cmni..Lg 3pper je nk abes ni..Xsaba nk abes..Klu abes exam baru la leh relax kepala otak cket..Mmg jem sgt skrg ni..Then rindu kat sum1..Not my parents..Klu parents tu mmg da jd kewajipan rindu kat diorg..Tp ni rindu kat sum1 yg jaoh..Berada kt tmp yg jaoh n da pegi jaoh dr my liFe..Tp just leh rindu je..Nk luahkn xleh da..Keadaan dulu ngn skrg da ln..huhuu sedeynyeee..Tp hidup mesti diteruskan!!hehee..3bln lum cukup utk ak lupakan dye..Tp kne cuba gak..Xpe i'll always epy skrg ni..

Tuesday, March 23, 2010

Chenta Oh Chenta

Cinta..terlalu general..cinta kepada Allah..Rasul-Rasul..cinta kepada keluarga,rakan2,saudara mara,tanah air,masyarakat...dan yg paling penting cinta kepada diri sendiri..Cinta sesama manusia hanyalah dlm dunia..Cinta kepada Allah kekal abadi..
klu nk bercerita psl cinta dlm hidup kita sbg seorg manusia ni mmg xkan habis..Stiap manusia akan merasa cinta itu sendiri..Cinta kepada lelaki & wanita..Lumrah kehidupan stiap manusia..Namun dlm bercinta adakah manusia itu faham apa erti Cinta? manusia hny tahu meluahkan dan merasanye..tp ada segelintir xtahu ap yg dimaksudkan dgn cinta..ak pon xtaw pe yg dimaksudkan dgn cinta..yg aku tahu cinta tu 1 prasaan yg aneh..org kata cinta tu buta..tp sebenarnya cinta tu xbuta..tp manusia yg buta utk menilai..
Kdg2 cinta leh buat manusia leka dgn duniawi..Cinta leh buat manusia hilang pertimbangan diri..Cinta itu sebenarnya suci..terlalu suci..tp manusia tu sendiri yg hilangkn kesucian cinta..Ingatlah bahawa apabila perasaan cinta tu dtg dlm diri seseorg terlalu sukar nk lupa..bila senang nak lupa tu maksudnya sesorg tu xikhlas dlm bercinta..Jd kesimpulan kat cni kita kne hargai org yg sYg & cInta kita..tetapi kdg2 kita perlu korbankn cinta tu demi kebahagiaan & kepuasan semua pihak..

Monday, March 22, 2010

Ni gambar ex-housemate aku..Aku sYg sgt kat diorg..Rindu sgt masa sama2 ngn diorg..
16 Jan 2010 befday aku yg ke 20thn..Mber2 sambut ngn keadaan sederhana tp mmg best bg aku..Aku hargai pe yg diorg wt utk aku..Terharu sgt ms diorg sambut ni..Thx to Mira & Mimi..Aku syg sgt kat korang.. Sambutan befday yg mmg aku xkn lupa smpi bila2..



Saturday, March 20, 2010

Kereta Rosak

Arini ari sabtu..mmg jd kebiasaan kitorg yg duk kat muadzam ni kua gi pasar sehari utk mengisi kekosongan perut..huhuu..Pegi naek kereta Serena Has..Saing ngn geng2 pikot skali..Smpai je kat simpang nk masuk bandar muadzam tiba2 enjin kereta Has mati lak..Tgh2 jalan lak tuh..Malu glerr duk tgh2 jln tuh..hehe..Sume org yg lalu tgk kat kitorg..Then pikot pon brhenti gak nk tlg..Has try start2 kereta tp xleh gak..Naseb baek la cazen Has dtg tlg..Then bf cazen dye pon dtg tlg gak..B4 dat Pikot n daa geng ngn fad n ili tlg tolak kereta ketepi..Aku jd Photographer diorg..hahaaa..amek gambar diorg tgh tolak kereta..Ingt pompuan xlarat nk tolak kereta serena yg besa tu ke?huhuu..aku lupa nk amek gambar yg ade kat Ruby..klu x da leh show pic tu kat cni..Mmg lawak la arini..Lama gak kitorg stuck kat tgh jln tuh.. Lastly gi pasar naek kereta cazen Has..Dapat la aku n yg ln isi perut yg tgh bernyanyi2..hehheee...So berakhir kat situ la kelaparan kitorang..

My Lover

Mereka2 ni la buah hati aku..I love them so much!!Xde sape leh ganti tmp diorg dlm hidup aku..

Di Pagi Yang Dingin

Jam da tnjukkn jarum kat pukul 5.30am tp mata aku still xnk tido lg..Nk study pon da xlarat. Da bpe jam adap bku td.. Naek jem da otak ni.. Tp kne la tahan coz nk exam da. Nk cover bnyk nih..aduhaiii... Ni la balasan coz study last minute..ahaks!trma seadanya..hihii..Saba jela erk.. Utk beberapa tahun je lg..After abes study enjoy la aku puas2..hahaa..Xsaba nk tggu 2hb 4 ni coz nak balik kg!!Da lama xblik...Rindu bangat kat my family..Terutamanya my luvly mum..Miss her damn mucH!!
Mcm bese skrg duk gila on9 facebook..Sehari xon9 mcm ade something missing..hahaaa..Da terlalu addicted to facebo0k..Best on9 fb coz leh ilang boring n tensen..Gila dok layan mber2 dlm fb tuh..At da same time leh ilangkn duka lara sengsara hati ni...hahhaahaaa...Bese la kn dlm stiap kehidupan mne ade org epy je..mst ade prob or dugaan mendatang.. Just saba dan terus bersaba.. stiap yg terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya..
Kehidupanku lebih berseri dgn kehadiran my family n fren yg stand right by my side xkira dlm sedih,gembira,ssh n senang mereka jela yg ade..Mereka terlalu bermakna dlm hidup aku..
Bout my life skrg ni...I think lebih bermakna dgn kehadiran fmly n kawan2..xde spe2 lg..No more speacial bf lg..huhuu..Yg otw nk jd bf pon xde..Calon pon xde..Single make simple life..kn..Xde pening2 kpla nk pk prob chenta yg xpernah habes..haha..Still single but not available..Mls da nk pikir chenta wt masa ni..Takot nnt luka lama berdarah kembali nnt lg susah..So better bg ruang pd hati ku ni utk berehat drpd menjaga hati org..Jg hati sndri ni lg penting..Slama ni asik nk jg hati org jerk..Coz SYG..Lastly melayang gak..Xpela atleast mereka2 ni pernah menbahagiakan ku..Klu ade jodoh adela..Percaya pd jodoh.. skrg da important is STUDY!Focus on study!Ni la yg menentukan masa depan aku nnt..

Tuhan Beri Aku Cinta

Walau aku senyum bukan bererti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terangmu
Biarkanlah aku dengan cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halalmu
Tuhan beri aku cinta

Lafaz Yang Tersimpan

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

Final Exam

Hari demi hari semakin dekat dengan final exam...22 mac 2010 bakal muncul dan bemulalah sesi memuntahkan apa yang telah dipelajari selama 1 semester ni.Banyak jugak yang nak kena refresh back.Sgt tension.Tp nak berjaya kena la usaha sikit.Law,Marketing ni la subjek killer this sem.Mudah-mudahan aku dapat menjawab dengan jayanya!!Insyaallah.